Tuesday, September 26, 2017

ប្រទេស​ថៃ​ទទួល​វប្បធម៌

តើ​ប្រទេស​ថៃ​ទទួល​វប្បធម៌​សំស្ក្រឹត​ដោយផ្ទាល់ ឬ​ដកស្រង់​ចេញពី​ខ្មែរ​?


នៅក្នុងពេល​ថ្មីៗ​នេះ​មានការ​លើកឡើងថា​វប្ប​ធម៌ អារ្យធម៌​ថៃ​បាន​ឈានទៅដល់​កម្រិត​កំពូល​មួយ​គួរ​ជាទី​មោទនៈ​ដែល​មើលទៅ​គឺជា​ជនជាតិ​មួយ​ហាក់ដូច​ជាមាន​វ័យ​ចំណាស់​ជាង​ខ្មែរ​ទៅ ទៀត​។ ព្រោះ​វប្បធម៌ និង​អារ្យធម៌​ប្រហាក់ប្រហែលគ្នា​ធ្វើ​ឲ្យ​មាន​និន្នាការ​ថា​ប្រទេស​ពីរ​នេះ​តើ​វប្បធម៌​មួយណា​ជា​របស់​អ្នកណា ឬក៏​អ្នកណា​ដកស្រង់​ពី​អ្នកណា​ឡើយ​។​
ប៉ុន្តែ​បើ​យោងតាម​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ពិភពលោក​ដឹងឮ​នោះគេ​ដឹង​ច្បាស់​ថា​ថៃ​គឺជា​រដ្ឋ​ដ៏​ក្មេងខ្ចី​ជាងគេ បំផុត​ក្នុងចំណោម​ប្រទេស​អាស៊ីអាគ្នេយ៍​នេះហើយ​ខ្មែរ​មន​គឺជា​រដ្ឋ​វ័យ​ចំណាស់​ជាងគេ​ក្នុង​តំបន់​។​
យោងតាម​ឯកសារ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​អ្នកស្រី ត្រឹង ងា លើ​កថា​ខ្មែរ​បាន​ប្រើ​ភាសាសំស្ក្រឹត​តាំងពី​បុរាណ​នា​ដើម​សតវត្ស​ទី​១​ក្នុង​សម័យកាល​ឥណ្ឌូ​នីយកម្ម​មកម្ល៉េះ​។ ពោលគឺ​ប្រើ​ភាសាសំស្ក្រឹត​មុន​រដ្ឋ​ថៃ​កើត​១០​សតវត្ស​ឯណោះ​។ យោងតាម​ឯកសារ​លោក ហ្ស​ក​ហ្សឺ​ដេ​ស ជនជាតិ​បារាំង​លើក​ថា ៖ ទោះបីជា​វប្បធម៌​អារ្យធម៌​ថៃ បាន​ឈានដល់​កម្រិត​មួយ​គួរ​ជាទី​មោទនៈ​ក៏ដោយ ប៉ុន្តែ​នោះ​មិនមែនជា​លទ្ធផល​ដែល​កើតចេញពី​វប្បធម៌​សំស្ក្រឹត​ដោយផ្ទាល់​ទេ វា​គ្រាន់តែ​ដកស្រង់​ចេញពី​ខ្មែរ​ហើយ​បូកផ្សំ​នឹង​ទេពកោសល្យ​របស់​ជនជាតិ​ថៃ​ប៉ុណ្ណោះ​។​
មូលហេតុ​ដែល​នាំ​ឲ្យ​ហ៊ាន​និយាយ​ដូច​ច្នេះ គឺ​សំអាង​ទៅលើ​កត្តា​ពីរ​ដែល​បានបញ្ជាក់​នៅក្នុង​ឯកសារ​ប្រជុំ​សិលាចារឹក​ស្តីពី​ប្រទេស​សៀម​របស់លោក​ហ្ស​ក​សឺ​ដេ​ស ខ្សែ​ទី​១ ទំព័រ​ទី​៤៤ ដែល​បាន​បញ្ជាក់ថា វត្តមាន​របស់​ជនជាតិ​ថៃ នៅក្នុង​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ឥណ្ឌូចិន ជា​ព្រឹត្តិការណ៍​ថ្មីថ្មោង​បំផុត គឺ​នៅក្រោយ​ដំណើរការ​ឥណ្ឌូ​រូបនីយកម្ម​ដែល​បានចាប់ផ្តើម​នៅ​ស​.​វ​ទី​១​នៃ​គ​.​ស ហើយ​ឥណ្ឌូ​រូបនីយកម្ម​នេះ បាន​កន្លងផុត​ទៅជិត ១៣ សតវត្សរ៍​មកហើយ​។​
កត្តា​ទី​២ កុលសម្ព័ន្ធ​ថៃ​ដែល​កំពុង​ស្ថាបនា​ព្រះរាជាណាចក្រ​របស់ខ្លួន​នៅលើ​អាណាខេត្ត​នានា​របស់​ខ្មែរ ដូចជា​សុខោទ័យ អយុធ្យា លពបុរី ៘ ក៏ត្រូវ​ស្ថិតក្នុង​ស្ថានភាព​អ្វីៗ​ប្រឆាំងនឹង​ខ្មែរ​ដែរ​។
ដូចនេះ​នៅក្នុង​គោលបំណង​សំខាន់​នេះ អ្នកដឹកនាំ​ថៃ​បាន​ខ្ចី​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ថេរវាទ​ពី​ខ្មែរ​ធ្វើជា​មូលដ្ឋាន​អភិវឌ្ឍន៍​ប្រទេស​របស់គេ​។ ទន្ទឹមនឹងនេះ​ក្សត្រ​ថៃ​ក៏បាន​បញ្ជូន​ប្រតិភូ​របស់ខ្លួន​ទៅ​ចម្លង​គម្ពីរ​ធម៌​ពី​ប្រទេស​ស្រីលង្កា​ផងដែរ​។​
យោងតាម​ឯកសារ​របស់លោក ហ្ស​ក​សឺ​ដេ​ស ជនជាតិ​បារាំង​ក៏បាន​ឆ្លុះបញ្ចាំង​ឲ្យ​គេ​ឃើញ​យ៉ាងច្បាស់​ថែមទៀត​តាមរយៈ​សិលាចារឹក ដែល​ចារ​ឡើង​ដោយ​ព្រះបាទ​រាម​កំហែង​នៅ​សុខោទ័យ នា​ឆ្នាំ ១២៩២​នៃ​គ​.​ស ឬ​នៅ​សតវត្សរ៍​ទី​១៣​នៃ​គ​.​ស ដោយមាន​ខ្លឹមសារ​ដូចខាងក្រោម​នេះ ’​ឪពុក​ខ្ញុំ​ឈ្មោះ ស្រី​ឥន្ទ្រា​ទិ​ត្យ ម្តាយ​ខ្ញុំ​ឈ្មោះ នាង​សួង បងប្រុស​ខ្ញុំ​ឈ្មោះ បាង​មឿង​។​
​យើងខ្ញុំ​ទាំងអស់​ជា​កូន មាន​ចំនួន​៥​នាក់ កើតចេញពី​ពោះ​តែម្តង គឺ​ប្រុស​បី ស្រី​២ កូន​ទី​១​ត្រូវជា​បង​បង្អស់​បាន​ស្លាប់​តាំងពី​តូច​។ នៅពេល​ខ្ញុំ​ធំ​ដឹងក្តី​ឡើង អាយុ​បាន​១៩​ឆ្នាំ ស្រាប់តែ​ឃុន​សាម​ឆន់ មេ​មឿង​ឆូ​ក បាន​នាំ​ទ័ព​មក​វាយ​មឿង​តាក​។ ឪពុក​ខ្ញុំ​ក៏បាន​ចេញទៅ​ទប់ទល់​នឹង​គេ​ពី​ទិស​ខាងឆ្វេង​។ ដោយសារ​កងទ័ព​រប​ស់​ឃុន​សាម​ឆន់ ដែល​មកពី​ទិស​ខាងស្តាំ​មាន​ចំនួន​ដ៏​ច្រើន​លើសលប់ ទ័ព​របស់​ឪពុក​ខ្ញុំ ហើយ​ក៏បាន​ប្រយុទ្ធ​ជាមួយ​ឃុន​សាម​ឆន់​នៅលើ​ខ្នង​ដំរី​។ (​ខ្ញុំ​បាន​វាយលុក​ដំរី​របស់គាត់​ដែលមាន​ឈ្មោះថា មាស​មឿង ដោយបាន​ទទួលជោគជ័យ​លើ ឃុន​សាម​ឆន់​)​។ ដូច្នេះ​ឪពុក​ខ្ញុំ​ក៏បាន​តាំង​ឈ្មោះ​ខ្ញុំ​ថា ព្រះរាម​កំហែង ពីព្រោះ​ខ្ញុំ​បាន​ច្បាំង​ឈ្នះ​ដំរី​របស់​របស់​ឃុន​សាម​ឆន់​។
នៅពេលដែល​ឪពុក​ខ្ញុំ​នៅរស់ ខ្ញុំ​បាន​បម្រើ​គាត់​និង​ម្តាយ​ខ្ញុំ​បាន​យ៉ាង​ល្អ​។ នៅពេល​ខ្ញុំ​ចាប់បាន​សត្វព្រៃ ឬ​ត្រី​ខ្ញុំ​តែងតែ​យកទៅ​ជូន​ឪពុក​ខ្ញុំ ទោះ​ផ្លែឈើ​ជូរ​ក្តី ផ្អែម​ក្តី​ក៏​ខ្ញុំ​យកទៅ​ជូន​គាត់​ជានិច្ច​។ ហើយ​នៅពេលដែល​ខ្ញុំ​ទៅ​វាយ​ភូមិ​ស្រុក ឬ​ទីក្រុង​ណាមួយ ខ្ញុំ​រមែងតែ​ប្រមូល​ដំរី​, ប្រុស​, ស្រី ប្រាក់ មាស ដើម្បី​យក​ជូន​ឪពុក​ខ្ញុំ​ទាំងអស់​។ ក្រោយពេល​ឪពុក​ខ្ញុំ​ស្លាប់ ខ្ញុំ​នៅសល់តែ​បងប្រុស តែ​ខ្ញុំ​នៅតែ​បម្រើ​គាត់​ដូច​បាន​បម្រើ​ឪពុក​ខ្ញុំ​ដែរ​។ នៅពេល​បងប្រុស​ខ្ញុំ​ស្លាប់​ទៀត ព្រះរាជ​នគរ​ទាំងមូល​ក៏បាន​ធ្លាក់​មកលើ​ខ្ញុំ​ទាំងអស់​។​
តាមរយៈ​ខ្លឹមសារ​នៃ​សិលាចារឹក​នេះ ថ្វីត្បិតតែ​ពុំបាន​សរសេរ​ដោយ​ពាក្យកាព្យ​ឃ្លោង​តាម​ក្រឹត្យក្រម​នៃ​កាព្យ​សំស្ក្រឹត​ក៏ដោយ ក៏​អាច​ឲ្យ​គេ​ដឹងថា កតញ្ញូ​ធម៌​និង​ស្វាមីភក្តិ​របស់​ព្រះមហាក្សត្រ​ថៃ ព្រះរាម​កំហែង​ចំពោះ​បិតា​មាតា មាន​កម្រិត​ខ្ពស់បំផុត​។ ក៏ប៉ុន្តែ​បើ​យើង​ធ្វើការ​ប្រៀបធៀប​អត្ថបទ​នេះ​ជាមួយ​ខ្លឹមសារ​អត្ថបទ​របស់​ព្រះបាទ​សុរិយា​វរ្ម័នទី​១ ក៏​អាច​ឲ្យ​យើង​ឃើញ​នូវ​ភាពស្រដៀងគ្នា ស្តីពី​ភក្តីភាព​គ្មាន​ព្រំដែន​របស់​នាម៉ឺន​សព្វ​មុខមន្ត្រី​ខ្មែរ ចំពោះ​ជាតិ​និង​ព្រះមហាក្សត្រ​ជំនាន់​នោះ​។​
គួរ​បញ្ជាក់ថា ពាក្យ​កំហែង​គឺជា​ពាក្យ​ខ្មែរ​បុរាណ​សំដៅ​មេទ័ព​ហនុមាន នៅក្នុង​រឿង​រាមកេរ្តិ៍​ដែល​អង់អាច​ក្លាហាន​កប់​កំពូល​។ តាម​ការពិនិត្យ​នឹង​ស្រាវជ្រាវ​ស្តីពី​តួអក្សរ​របស់​ព្រះបាទ​រាម​កំហែង ដែល​ចារ​ឡើង​ដោយ​ផ្ទាល់ដៃ​នេះ បាន​វិភាគ​ថា អក្សរ​ថៃ​នេះ​ត្រូវបាន​បង្កើតឡើង​តាម​អក្សរ​ខ្មែរ មិន​ខុសគ្នា​ពី​តួអក្សរ​ខ្មែរ ដែល​កាលពី​សម័យ​នោះ​ចម្លង​តាម​ប្រទេស​ឥណ្ឌា ប៉ុន្តែ​តួអក្សរ​ថៃ​ដែល​យកតាម​តួអក្សរ​ខ្មែរ ក្នុងសម័យ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ដំបូង​របស់ខ្លួន​នោះ គឺ​មិនមាន​សក់ និង​ជើង​ត្រួត​លើ​គ្នា ដូច​តួអក្សរ​ខ្មែរ​ឡើយ ទាំងនេះ​គឺ​ដោយសារ​ទេពកោសល្យ​របស់​ជនជាតិ​ថៃ​។ កត្តា​ដែល​នាំ​ឲ្យ​ថៃ​បង្កើត​អ្វី​ឲ្យ​ខុសពី​ខ្មែរ ដោយសារតែ​គេ​មានគំនិត​ប្រឆាំងនឹង​អ្វី​ដែលជា​កម្មសិទ្ធិ​របស់​ខ្មែរ​។​ម្យ៉ាងវិញទៀត អាច​និយាយបានថា ជាការ​ធម្មតា​ទេ អ្នកកាន់អំណាច​ថៃ គេ​ចង់​រំដោះខ្លួន​ចេញពី​ខឿនវប្បធម៌​ម្ចាស់​ស្រុក​។ ដូច្នោះ​ហើយ​បានជា​ក្នុង​វិស័យ​ស្ថាបត្យកម្ម​សិល្បៈ គេ​សង្កេតឃើញ​ដែរ​នូវ​លក្ខណៈ​ខុសស្រឡះ​ពីគ្នា រវាង​ព្រះភ័ក្ត្រ​នៃ​ព្រះ​ពុទ្ធបដិមា​ថៃ និង​ខ្មែរ​។ នេះ​គឺជា​ចំណុច​ចាប់ផ្តើម​នៅ​ខេត្ត​សុខោទ័យ អតីត​ខេត្ត​ខ្មែរ​នា​សម័យអង្គរ​៕​

No comments:

Post a Comment